A külterületi úthálózat a közlekedési infrastruktúrában egy kisebb, de annál fontosabb szerepet tölt be, mely elsősorban abban nyilvánul meg, hogy megteremti a környező települések közötti közvetlen kapcsolatot, de kiszolgálja a mezőgazdasági közlekedés igényeit is. A külterületi úthálózat egy típusa a mezőgazdasági út. Ezek az utak rendkívül fontosak, a gazdaság vérkeringésének nélkülözhetetlen elemei, így már ezek megtervezése során is precízen kell eljárni.
Utak tervezése a Tender Terv Kft. segítségével
A Tender Terv Kft. már számos területen bizonyította rátermettségét nem csak a tervezőasztal felett, de a terepen is a kivitelezés során. A mezőgazdasági utak tervezése, közutak tervezése is szolgáltatásaink listáját gazdagítják. Emellett az utak kialakításához szükséges vízelvezetés sem hiányozhat repertoárunkból.
Válasszon minket, ha hatékonyabbá szeretné tenni a termelési, szállítási folyamatokat.
Ha szeretné igénybe venni munkánkat, esetleg részletesebben is tájékozódna szolgáltatásaink mivoltáról, vegye fel velünk a kapcsolatot és kollégáink készségesen állnak a rendelkezésére.
Komplex úthálózatok
A mezőgazdasági, erdőgazdálkodási utak a különböző járművek biztonságos közlekedését hivatottak biztosítani a KRESZ szabályainak megfelelően. Vonalvezetésüket a gépjárműforgalom igényeinek, a vízelvezetés módját és az állékonyságot az ökológiai feltételeknek megfelelően tervezik meg. Nyomvonaluk állandó, az általuk elfoglalt területet termőterületként tovább használni nem lehet.
Ezek közvetlenül szolgálják a mezőgazdasági termelést, és hálózati funkciójuk szerint összekötő és bekötő szerepet is betölthetnek.
A mezőgazdasági utak hálózata megkönnyíti a termelési és szállítási folyamatokat.
A szántóföldi, erdészeti utak tervezése komoly szaktudást igényel
A mezőgazdasági utak tervezése összetettebb feladat, mint azt elsőnek gondolnánk, ugyanis ehhez komoly logisztikai készségekkel és szaktudással kell rendelkezni. Nem hiányozhatnak a kellő tapasztalatok és jogi ismeretek sem, például a mezőgazdasági utak tervezési előírásai kapcsán.
A mezőgazdasági és erdészeti utak feladatukat három szinten teljesítik, melyeket már az utak tervezése során figyelembe kell venni.
Az első szinten az utak bekapcsolják a mezőgazdaság termelési területeit az állami közúti közlekedési hálózatba.
A második szinten a mezőgazdasági utak bekapcsolják a termőterületen zajló forgalmat a szántóföldi utak gerinchálózatba, illetve megteremtik a termelési egységek közötti belső kapcsolatokat és csatlakoznak a bekötőúthoz.
A harmadik szinten a termelési technológiáknak megfelelően kialakított műveleti utakról beszélünk, melyek gyakran csak ideiglenesen állnak fenn.
A mezőgazdasági utak tervezése során a legfontosabb, hogy ezek a szintek egymással összhangban legyenek, segítsék és ne akadályozzák a mezőgazdasági munkálatokat, illetve minél költséghatékonyabb közlekedésre adjanak lehetőséget.
Komplex megközelítéssel, valamennyi ágazat fizikai, logisztikai igényeinek megfelelően szükséges a mezőgazdasági utak tervezése, hiszen a mezőgazdasági úthálózatok teszik lehetővé az agrárium szállítási és közlekedési igényeinek maradéktalan kielégítését.
A mezőgazdasági utak rendeltetésüknek megfelelően, hálózati és szabályozási szinten a következők lehetnek:
- mezőgazdasági bekötőutak,
- telepi (belső) utak,
- szántóföldi (főgyűjtő, gyűjtő és műveleti) utak.
Az útépítés költségeit jelentősen befolyásolják a terephez és a különböző építményekhez való alkalmazkodás, valamint a domborzati adottságok is.
A szántóföldi, erdészeti utak tervezése során a költséghatékony kivitelezés és használat az egyik leghangsúlyosabb szempont.
A szántőföldi és erdészeti utak tervezése és kiépítése a leendő forgalom nagyságától és sűrűségétől is erősen függ. A forgalom jellemzőinek meghatározásakor számításba kell venni a tervezett időszak forgalomfejlődését is.